Preview

International Journal of Veterinary Medicine

Advanced search

Transition to a new model of agrarian education: (regional experience)

https://doi.org/10.52419/ISSN2072-2419.2022.1.239

Abstract

The purpose of the article is to reveal the regional experience of the transition to a new model of agricultural education. The article notes the need for a transition to a new model of agricultural education, which is based on practice-oriented and competence-based approaches. The authors have identified the main areas of activity of the university associated with the implementation of the designated model: structural and managerial, educational, educational and industrial, behavioral. In conclusion, it was concluded that, despite all the difficulties, regional agricultural education is being adapted to meet market demands - new programs are being developed and implemented, digital solutions and new teaching methods are being introduced, agricultural business is involved in the implementation of the educational process.

About the Authors

K. A. Sidorova
FGBOU VO State Agrarian University of the Northern Trans-Urals
Russian Federation

 Doctor of Biology, Professor, Head of the Department of Anatomy and Physiology 



O. N. Goncharenko
FGBOU VO State Agrarian University of the Northern Trans-Urals
Russian Federation

 Candidate of Historical Sciences, Associate Professor, Chair of Philosophy and Social Humanities 



N. A. Cheremenina
FGBOU VO State Agrarian University of the Northern Trans-Urals
Russian Federation

 Candidate of Biological Sciences, Associate Professor at the Department of Anatomy and Physiology 



References

1. Бураева Е.В. Аграрное образование: место и роль в кадровом обеспечении АПК// Вестник аграрной науки. - 2017. – 6 (69). – [Электронный ресурс]. – URL: https://cyberleninka.ru/article/n/agrarnoeobrazovanie-mesto-i-rol-v-kadrovomobespechenii-apk (дата обращения 2 февраля 2022 г.)

2. Гончаренко, О. Н. Аграрное образование в период пандемии: региональный аспект / О. Н. Гончаренко, Ю. Н. Зеленов // АПК: инновационные технологии. – 2021. – № 2. – С. 54-61.

3. Гончаренко, О. Н. Использование активных методов при компетентностном подходе в аграрном вузе / О. Н. Гончаренко, Д. Н. Ищук // Современные направления развития науки в животноводстве и ветеринарной медицине : Материалы международной научно-практической конференции посвященной 60-летию кафедры Технологии производства и переработки продуктов животноводства и 55-летию кафедры Иностранных языков, Тюмень, 25 апреля 2019 года. – Тюмень: ФГБОУ ВО "Государственный аграрный университет Северного Зауралья", 2019. – С. 260-263.

4. Гончаренко, О. Н. Реализация профессиональных компетенций в аграрном вузе / О. Н. Гончаренко, Н. П. Ларионова // Агропродовольственная политика России.– 2013. – № 3(15). – С. 81-85.

5. Домацкий В.Н., Сидорова К.А. Ямов Василий Захарович - основатель факультета ветеринарной медицины //Аграрная наука и образование Тюменской области: связь времен: Матер. Междунар. науч. Практ. конф., посвящ. 140-летию Тюменского Александровского реального училища, 60-летию Тюменского государственного сельскохозяйственного института - Государственного аграрного университета Северного Зауралья. – Тюмень, 2019. - С. 227-232.

6. Кулов, А. Р. Востребованность выпускников учреждений высшего профессионального образования в сфере агропромышленного комплекса / А. Р. Кулов, О. Н. Гончаренко, А. С. Кучеров // Агропродовольственная политика России. – 2013. – № 9(21). – С. 77-83.

7. Майкова С. Э., Окунев, Т. А. Салимова Д. В., Солдатова Е. В. Моделирование организационной структуры управления объединенным университетом// Интеграция образования. Т. 21, № 3. 2017. С.421-440.

8. Орлова Н.В., Николаев Д.В., Серова Е.В. Аграрное образование в контексте перехода к АПК 4.0. анализ международного опыта. Рекомендации для России: докл. к XXII Апр. междунар. науч. конф. по проблемам развития экономики и общества, Москва, 13–30 апр. 2021 г. /Н. В. Орлова (ред.), Н. В. Николаев, Е. В. Серова; Нац. исслед. ун-т «Высшая школа экономики». - М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2021. - 78 с.

9. Хамидуллина, А. Ш. Профессиональные требования к подготовке бакалавров по направлению 36.03.02 Зоотехния / А. Ш. Хамидуллина, О. Н. Гончаренко // Современное педагогическое образование. – 2021. – № 2. – С. 13-16.

10. Case-Method in the structure of training the veterinary physician / O. N. Goncharenko, E. P. Krasnolobova, N. A. Cheremenina [et al.] // Astra Salvensis. – 2018. – Vol. 6. – P. 647-655.


Review

For citations:


Sidorova K.A., Goncharenko O.N., Cheremenina N.A. Transition to a new model of agrarian education: (regional experience). International Journal of Veterinary Medicine. 2022;(1):239-244. (In Russ.) https://doi.org/10.52419/ISSN2072-2419.2022.1.239

Views: 249


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2072-2419 (Print)